Friday, 21 August 2015


Assalamualaikum... Setelah sekian lama tak bukak blog ni.. Fuhh!! Berhabuk sakan..
Btw, kini Cik Wani melanjutkan pelajaran ke UiTM Melaka dalam bidang Komunikasi Dan Pengajian Media.. Cik Wani tak pergi yang matrik.. So, sekarang dah sem 3.. Sem kali ni banyak dugaan.. Ramai yang nak jatuhkan Cik Wani.. Hurm.. Im almost give up. Perasaan sedih tu memang ada.. Dia rasa cam kena tikam2 je dengan sebilah pedang samurai cheese burger. Eh! Pedang samurai je,, Lapar pulak time type ni.. -,- Abaikan burger tu.. haha.. Tapi, tak pe la.. sikit je ni., Kerja nnti lagi besar dugaan dia.. Terima kasih kat mak dan abg2 sbb bg semangat balik.. Sabar hanya untuk 5 inggu lagi.. Lepas tu Final.. Doakan Cik Wani dapat hadapi semua ni dengan tenang ye.. Sekian untuk hari ini.. :D

Wednesday, 7 May 2014

Kisah IPT


Aduhai.. Masalah sungguh sekarang nie.. Sebab terpaksa memilih nak masuk ipt mana... Sejak dapat result, macam-2 surat dah sampai tapi tu semua ipts.. Yang Cik Wani nak ipta kalau boleh.. Mintak cikgu, tak dapat... Mungkin tak de rezeki kat situ.. Tapi, lain pulak dengan Matrik sebab boleh dapat tawaran dia.. Padahal, dulu masa Cik Wani isi borang Matrik separuh jiwa sebab Cik Wani memang conferm tak akan dapat Matrik, tup2, dapat pulak.. 


Ape pun, alhamdulillah.. Bukan senang nak dapat matrik nie.. Sebab daripada berpuluh ribu yang memohon hanya beribu je yang dapat.. Tapi, kami masih menunggu UPU.. Sebab UPU pilihan pertama sebelum matrik.. Tapi, kalau tak lepas UPU, matrik la yang akan diterima.. Sebelum nie jugak, ade dapat tawaran KPTM utk dip TESL tapi jauh sangat... Semporna, Sabah kay.. Boleh jadi 2 tahun tak dapat balik rumah sebab nak save duit...  T_T  






Tuesday, 18 March 2014

Islam Is Simple



Some people claim that Islam is difficult and inconvenient as it involves a prohibition, compliant in every direction,  the Creator and should always pray... Is it true the allegations?? 

The idea that Islam is difficult and troubling is that negative attitude and ignorance of the true teachings of Islam... Some of them can't distinguish between things that should be done , things that encouraged and things cannot be made... Some are not able to distinguish between Islamic practices and customs work... 

People who understand and appreciate Islam will actually feel that Islam is a perfect religion, complete ,simple and suitable for everyone, every time and every situation and fulfill human instinct...

In fact, Islam encourages its followers to be successful , brilliant , always do good and does not allow its followers to commit injustice, abuse, damage and any evil... 

Tentang Rasa Diri Ini



Ini bukan kisah sedih dan bukan juga kisah suka tapi ia brkait rapat dengan sebuah rasa....
Cinta....
Entah mengapa setiap kali aku cuba mengusir satu rasa yang hadir di hati ini, tapi, tiap kali itu jugalah aku kalah melawan perasaan...
Ya Allah,
Begitu kuat rasa suka itu hadir ke dalam jiwaku...
Jujur, aku tak mahu lemas dalam dakapan cinta yg melekakan...
Tapi makin kuat aku cuba melupakan, makin kuat pula aku di duga....
Apakah ini cinta atau mainan nafsu semata...?
Sungguh aku tak kuat...
Semakin di layan perasan ini semakin pedih ku rasakan....
Mahu berlaku jujur terpalit segan,
Mahu menutur kata, bimbang hati di cemari...
Biarlah aku diam kerana aku belum bersedia.......
Sebelum ini memang aku sendiri yg menolak rasa cinta yg hadir di hati, seboleh mungkin ku cuba untuk tidak menyayangi kerana aku tak mahu terluka lagi.. Tapi kali ini aku tak mampu pertahankannya....
Bertahun ku Merawat luka di hati, namun, begitu mudahnya ia berdarah kembali....
Aku pernah rasa kecewa dengan ketidakhadiran dia menemaniku, tapi kini ku mengerti mengapa dia makin menjauh dariku...
Mungkin sekarang sudah tiba masanya aku harus berhenti menyukainya kerana aku menyedari bahawa dia akan lebih bahagia bila dia bersama insan yang dia sukai dan tentunya insan itu bukanlah aku...
Apalah makna perasaan yang ku pendam sedangkan cintanya bukan untuk aku...
Aku harus berhenti berharap...
Aku menyedari bahawa ada insan lain yang lebih mencintainya dan aku harus mengundur diri...
Aku harus belajar untuk menerima hakikat yang dia bukan untukku... Aku harus belajar untuk tabah andai dia pergi dari hidupku...
Aku harus belajar untuk kehilangan andai dia bukan jodohku.. 
walaupun mengenalinya hanya sementara tapi ianya amat bermakna sekali bagiku...

Rasa cinta yang hadir sebelum waktunya perlu segera di usir bimbang hati ini terus terusik... Mengusir cinta bukan bererti membenci tapi lebih kepada menjaga hati agar tidak tersakiti...
Aku sedar cinta manusai itu adalah suatu yg tak pasti...
kerana cinta Allah jua yg Abadi...
Duhai hati, usahlah membuang waktu mengenang kasih yang sementara..
Semakin di kejar,ia semakin menjauh..
Lupakan perasaan padanya dan buang sejauh mungkin...
Aku akan cuba hapuskan bayangan dia dari kotak fikiran dan lenyapkan dia dari hati ini...
Kerana aku percaya, jika ada jodoh antara kami, kami akan bersama... 

*Hal ini seolah -olah aku bermimpi tapi hakikatnya aku berada didunia yang nyata~

Monday, 17 March 2014

~Malaysia~



Nowadays, teenagers are starting to get less patriotic... Some of my teenage friends do not care much about their country, but I do... My country,  Malaysia, is such a wonderful place to live, I am proud of my country... How can some people not love it?? With its beautiful, sandy beaches, amazing rain forests with its rare flora and fauna, famous and ancient buildings, statues and monuments and unique cultures,.. Malaysia is also an irresistible attraction for tourists. Some of the rarest floras and faunas can be found in Malaysia, such as, hornbill, elephant, ox, sun bear, tiger, turtle, leopard, orang-utan, rhinoceros, wild pig, pheasant, wood pecker, rafflesia, coral reefs, gibbon, bay cat, golden cat and many more...

Not only that, Malaysia is a land that is rich with natural resources... There are about 30 types of natural resources found here, such as, hydrocarbon fuels, that is the offshore petroleum and natural gas deposits; abundant minerals, that is iron ore, copper, gold, bauxite, tin, chalk, coal, bronze, kaolin, marble, and more; forest resources, such as, different kinds of timber (Cengal, meranti, merbau, nyatoh, plywood, pulp and more), herbs, ‘rotan’ and sea resources, like, pearls, fishes, prawns, clams, crabs and oysters... Malaysia is one of the world’s leading suppliers of tin, even though its production had decreased greatly from year to year..

Malaysia is also known as an agricultural country... Some of the agriculture products are rubber, palm oil, sugar cane, tea, pepper, pineapple, copra, and cocoa plantations, but the most important agriculture is farming. The crops that are harvest will be process to fill our own stomachs and, even, other country’s citizens... For your information, Malaysia produces half the world’s palm oil, ranks third in the rubber production and ranks fourth in the cocoa production... This makes Malaysia a renowned country in the world...

In the new millennium, my country is fast becoming an industrialized country... The government establishes different kinds of industrial zones for companies to invest in our country... This policy will help my country to improve its economy, thus enabling it to become more stable... These industrial factories mostly produce foodstuff, machineries, microchips, electronic components, textiles manufacture, chemicals, processed rubber, tin, petroleum and semiconductors...

Malaysia is well known as a peace loving country...  From our country’s history, we can see that we gain independence without blood shed... All thanks to our intelligent and brave prime minister... The ‘Malaysian for Peace’ organization was established as an example for anti-war movement all around the world. This shows that we are peace loving...

Malaysia too, is famous for its many unique cultures, as it is a multiracial country... There are different traditional games, dances, music, festivals and traditions for every different race... For example, the Malays have its famous ‘congkak’, 'wau' and ‘gasing’ games, and its silat, Mak Yong and datun julud dances... The Indians have their Deepavali festival and the Chinese have their Lion Dance... Even though, there are many different races staying together, they have cooperated with each other in all aspects... Unlike some of the other countries, our races do not speak ill of other races’ traditions and culture. Each race even learns other races’ traditional games, dances and music... This improved their relationships between us... 

Tourists marked Malaysia as an interesting place to visit... They poured in from many different countries, especially from the European countries, to Malaysia... This is because they love the hot sun and the climate in Malaysia... Therefore, increasing my country’s income for supplying the needs of the country... This means that the country and the tourists gain benefits when the tourists come to Malaysia; the tourists learn new cultures while my country increases its income... Local tourists play an important role too... They travel to other states to explore other states’ own specialty... This help to foster good will and understanding among ourselves...

Malaysia has its own vision that is the ‘Wawasan 2020’... Tun Dr Mahathir Mohammad created this vision so that Malaysia can achieve the status as an industrialized country by the year 2020... Thus, giving fame to our country... His vision also gives an aim to my country’s citizens to work harder... To achieve this vision is one of my dreams for my country...

The government had done much to achieve this vision, such as the launching of the Multimedia Super Corridor (MSC), the building of the cybercities in Putrajaya and in Penang... They also provide scholarships for students with good results to further their studies... In the process, they have given the chance for those students to get good jobs and increase the production of the country... The government has given quite a lot of efforts in achieving this vision, but there are still many challenges to face before reaching the goal... Everyone must face these challenges, so that ‘Wawasan 2020’ can be realized...

This vision can be achieved in many different ways. For example, by improving our country’s technology and science, changing the citizen’s attitude and to work harder... 

I applaud the government’s decision to provide computers to every school...  My dream is that students can bring their own affordable notebook computers to school... This action can help the students to be more interested in their studies while improving the students’ knowledge about technology and computers... 

The citizens have to be supportive of the government because the majority of the people chose them... They should not vote for the government for fun as this concerns their country... They lacked support, especially when the government set up a new programme, such as, the ‘Program Latihan Khidmat Negara’ (PLKN) or better known as the National Service... The teenagers must be supportive too, as they are the future generations of the country...

I have said much about other people’s role and I have not said any of mine... I think that you will wonder what my roles are. My role in achieving my country’s vision and my dream is to educate Malaysian student to succesful in their life  and become useful on the future to help in my country’s ‘growth’ and to make life better for Malaysians, as my ambition is to be a teacher. I should also support the government when they need it. I hope to do my best in achieving my ambition to repay my country for all it had sacrificed and to give my parents a reason to be proud of me...

Persahabatan



1.Kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar… Dah dapat sepak…
2. Kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula gosok…Lepas tu pijak…
3. Kawan tu bukan mcm main RAGBI. Mula-mula tangkap…Dah dapat tendang…
4. Kawan tu bukan mcm PAMPERS. Dah pakai pastu buang…
5. Kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS. Waktu baru beli pakai…Dah sengkek gadai…
6. Kawan tu bukan macam PELANGI. Hari cerah hilang…Hujan gerimis baru muncul…
7. Kawan tu bukan macam KERETA. Rosak sikit jual …Beli baru…
8. Kawan tu bukan macam CHIPSMORE . Kejap ade kejap takde…
9. Kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit baru nak cari…
10. Lagi…Kawan tu macam ape ye??? Hmmmm…Haa…Kawan tu macam AWAK LA… Bila saya tulis artikel, awak akan baca dengan teliti sampai habis…  ^_^

Persahabatan…
Pujangga pernah berkata, persahabatan yang tidak jujur umpama meniti buih di lautan... Hamparan buih nan memutih, hanya indah di luaran namun melewatinya bererti menuju ke jurang kehancuran ... Mencari sahabat sejati bukanlah mudah….Ramai yang bersama berkongsi suka, namun kurang yang ingin menemani kita meniti duka...
Sahabat sejati nilainya tiada bandingan... Dia ibarat berlian yang terbenam di dasar lumpur... Meskipun berbalut kekotoran, gemerlap sinarnya terserlah jua... Sahabat sejati juga menjunjung erti setiakawan,.. kejujuran dan bertanggugjawab... Sama bergembira di waktu senang, membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan...
Meskipun mungkin menegur itu mungkin disalahtafsirkan, tetapi atas dasar tanggungjawab sebagai sahabat diteruskannya juga... Sahabat sejati tidak semestinya perlu berada di sisi kita setiap masa... Mungkin dalam setahun, pertemuan dengannya boleh dihitung dengan jari... Namun, hubungan dalaman yang erat terjalin sebati di dalam jiwa... Biarpun jauh, nilai persahabatan yang sedemikian akan tergenggam erat dalam diari ingatan...
Menurut Imam Ghazali, persahabatan itu harus dilandaskan dengan jiwa yang bersih... Malah, Rasulullah S.A.W pernah bersabda:”Tidak sempurna iman kamu jika kamu tidak mengasihi kawan lebih drp kamu mengasihi diri sendiri”.Begitulah besarnya pengertian persahabatan dalam islam bersandarkan konsep persaudaraan... Justeru itu, marilah kita bersama-2 merenung dan mengamalkan hak-hak persaudaraan dan persahabatan seperti yang digariskan di dalam Kitab Bimbingan Mukminin- Imam Ghazali ini.
Secara ringkasnya…
1) Hak dalam harta
Dalam sebuah hadith ada disebutkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Perumpamaan dua org saudara adalah seperti dua tangan yang satu membersihkan yang lainnya……  H.R dailami. Hadith ini ada menyebutkan bahawa dalam persahabatan itu perlu ade saling bantu membantu dalam menunaikan tujuan yang satu... Tujuan yang utama itu ialah bahawa kita sebagai sahabat perlu memberikan sahamnya secara bersama-2 baik dalam keadaan suka dan duka ,gembira dan sengsara...
2) Hak dalam memberi pertolongan dengan tenaga dan lain-lain
Salah satunya adalah hak untuk memenuhi keperluan sahabat... Apabila seorang kawan berhajatkan bantuan dan kita pula mampu untuk menolongnya, bantulah dia.. dengan disertai wajah yang manis, ramah tamah, ikhlas dan air muka yang gembira untuk menunjukkan bahawa kita suka apabila sahabat kita itu meminta bantuan drp kita...
Seorang ulama pernah berkata: Perhatikanlah saudara-saudaramu itu dalam 3 persoalan iaitu jikalau ada yg sakit, tinjaulah dan jikalau ada yang dalam kesibukan, berikanlah pertolongan dan jika ada yang dalam kealphaan, maka peringatkanlah ia………Dalam hal ini Allah taala ade berfirman:
“Orang2 mukmin ialah yang saling kasih-mengasihi antara sesama mereka itu” ayatullah ini menunjukkan supaya kita saling sayang menyayangi dan kasih mengasihi dengan sahabat2 kita...
3) Hak dalam lidah dan hati 
Ada dua perkara iaitu berdiam diri dan berkata-kata. Berdiam diri maksudnya, sebagai seorang sahabat yang baik..seharusnya kita tidak boleh bercakap-2 tentang keaiban sahabat.. bahkan perintah menutup aib org lain juga..perlu dipraktikkan kepada seluruh umat manusia.. Tidak menyebarkan keburukan sahabat baik semasa sahabat berada di depan ataupun tidak... Dan jika sahabat itu bercerita kepada kita tentang rahsianya, tidak wajarlah kita menceritakan kepada sahabat-2 yang lain pula...
Sabda Rasulullah s.a.w:
“Barangsiapa yang menutup cela saudaranya, maka Allah ta’ala akan menutupi celanya di dunia dan akhirat” Riwayat Ibnu Majah. Dalam riwayat lain ada menyebutkan:
Sabda Rasulullah: “dua org yang duduk bercakap2 itu harus disertai dengan amanat.Tidak halal salah seorang di antara keduanya itu menyiarkan mengenai saudaranya itu akan sesuatu yang tidak disenangi  olehnya
” H.R Hakim”

Sebaliknya pula jika ada perkara baik atau pujian sampaikanlah berita-2 gembira pada sahabat itu... Rasulullah pernah bersabda:”Mohonlah perlindungan Allah dari pada tetangga yang jahat, apabila melihat kebaikan org lain ia selalu menutupinya dan apabila ia nampak keburukan, ia selalu menampak-nampakkannya H.R Bukhari.
Dengan berkata-kata pula, ialah saling nasihat menasihati,mengenali dengan lebih mendalam lagi sahabat2 dengan cara berkomunikasi... Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila seseorang dari kamu semua mencintai saudaranya,hendaklah memberitahukan hal itu kepadanya” H.R Abu Dawud,Tirmidzi dan Hakim. maknanya di sini..kita bagitaulah kepada sahabat kita yang kita menyukainya..agar selepas itu..sahabat akan lebih sayang kepada kita.
Selain itu, salah satu cara menunaikan hak sahabat ialah memanggilnya dengan gelaran yang paling disukai oleh sahabat itu... Ini akan lebih menggembirakannya.
Umar r.a pernah berkata: “Ada 3 perkara yang dapat menjernihkan kamu mengenai kecintaanmu kepada saudara-2mu..iaitu, engkau mendahului mengucapkan salam sewaktu bertemu dengannya,hendaknya engkau memberikan ruang tempat duduk untuknya di dalam majlis dan hendaklah kau panggil ia dengan nama yang paling disukainya”
4) hak dalam memberi kemaafan
Memaafkan saudara adalah satu perbuatan mulia..baik kesalahan itu dilakukan secara sengaja ataupun tidak.Jika kesalahan sahabat itu bertentangan dengan agama, wajiblah menasihatinya dengan ramah dan lemah lembut. Seorang ulama pernah berkata: “Kemuliaan hati ialah dengan jalan memberi maaf kepada kesalahan2 sahabat2mu”
5 )Hak dalam mendoakan
Mendoakan sahabat baik semasa hayatnya ataupun matinya.Doakanlah kesejahteraan dan kejayaan saudara2 sebagaimana kita mendoakan untuk diri kita sendiri. Sabda Rasulullah s.a.w: “Apabila seorang itu mendoakan untuk saudaranya di kala tidak berhadapan dengannya, maka berkatalah malaikat:Kamu pun menerima sebagaimana doamu itu”
H.R Muslim.
Begitulah secara ringkasnya.. (banyak lagi sebenarnye Cik Wani tak tulis)…
Sahabat-2 sekalian,
Begitu besarnya pengetian sahabat menurut Islam... Semua umat islam adalah bersaudara... Sudah sewajarnya kita saling sayang menyayangi, hormat menghormati dan bantu membantu.. Dan dalam erti kata lain, memenuhi hak2 sebagai seorang sahabat... Pilihlah sahabat yang dapat membawa kita kepada kebaikan... Tidak dinafikan pengaruh sahabat besar dalam hidup kita.Sekiranya kita dapat menasihati kawan yang tergelincir sedikit, itu sebaik-baiknya.
sebelum berundur..hayatilah maksud hadith ini..
“Bertemankan si pembuat haruman, walaupun kita tidak meramu wangian, namun harum aromanya tersebar jua, bertemankan si pembuat besi, walaupun tidak menempa besi, percikan baranya terkena jua”
Sekian dulu.. Sebarang kesilapan, harap diperbetulkan bersama.. In shaa Allah...

Kelebihan Solat Subuh Berjemaah



RASULULLAH SAW bersabda maksudnya:
“Sesiapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah SWT. Kerana itu, janganlah kamu mencari jaminan Allah SWT dengan sesuatu (selain daripada solat), yang pada waktu kamu mendapatkannya, lebih-lebih lagi ditakuti kamu tergelincir ke dalam api neraka.” (Hadis riwayat Muslim)
Muhammad Abdur Rauf al-Munawi dalam kitabnya at-Ta’arif menegaskan, as-Subhu atau as-Sabah adalah permulaan siang hari, iaitu ketika ufuk berwarna merah jingga di langit tertutup oleh tabir matahari. Adapun solat Subuh ibadat yang dilaksanakan ketika fajar siddiq dan berakhir pada waktu matahari terbit.
Solat Subuh memiliki banyak daya tarikan kerana kedudukannya dalam Islam dan nilainya yang tinggi dalam syariat. Banyak hadis mendorong untuk melaksanakan solat Subuh serta menyanjung mereka yang menjaga dan mengerjakannya.
Rasulullah SAW mengetahui waktu Subuh adalah waktu yang sangat sulit dan payah untuk bangun dari tidur. Seorang Muslim bila dibiarkan begitu saja (tertidur), akan memilih untuk merehatkan dirinya sampai terjaga hingga terbit matahari dan meninggalkan solat Subuh, atau ‘Subuh gajah’, iaitu dikerjakan solat Subuh tidak pada waktunya yang betul.
Rasulullah SAW mengkhususkan solat subuh dengan beberapa keistimewaan tunggal dan sifat tertentu yang tidak ada pada solat lain. Banyak keutamaan dan kelebihan yang didapati di waktu subuh.
Salah satu keutamaannya adalah Rasulullah SAW mendoakan umatnya yang bergegas dalam melaksanakan solat Subuh, sebagaimana disebutkan dalam hadis:
“Ya Allah, berkatilah umatku selama mereka suka bangun subuh (iaitu mengerjakannya).”(Hadis riwayat Termizi, Abu Daud, Ahmad dan Ibnu Majah)
Jika Rasulullah SAW yang berdoa, maka tidak ada hijab di antara Baginda dengan Allah SWT kerana Baginda sendiri adalah orang yang secara jasadiyah paling dekat dengan Allah SWT.
Waktu Subuh adalah waktu yang paling baik untuk mendapatkan rahmat dan keredaan Allah SWT. Allah SWT berfirman maksudnya:
“Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan-Nya, dan janganlah kedua matamu berpaling daripada mereka kerana mengharapkan perhiasan duniawi, dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya sudah Kami lalaikan daripada mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melampaui batas.” (Surah al-Kahfi, ayat 28)
Keutamaan solat Subuh diberikan ganjaran pahala melebihi keindahan dunia dan seisinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Imam at-Termizi:
“Dari Aisyah telah bersabda Rasulullah SAW, dua rakaat solat Fajar pahalanya lebih indah daripada dunia dan seisinya.”
Begitulah keistimewaan solat Subuh. Apakah yang menghalang kita untuk menyingkap selimut dan mengakhiri tidur untuk melakukan solat Subuh? Bukankah solat Subuh menjadi bahagian yang begitu besar kemuliaannya dibandingkan dunia dan seisinya?
Diriwayatkan Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh.” (Hadis riwayat Muslim)
Solat Subuh adalah sumber daripada segala cahaya di hari kiamat. Di hari itu, semua sumber cahaya di dunia akan padam. Matahari akan digulung, ibadat yang akan menerangi pelakunya.
Diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asyaari, dia berkata Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Barang siapa yang solat dua waktu yang dingin, maka akan masuk syurga.” (Hadis riwayat Bukhari)
Dua waktu yang dingin itu adalah solat Subuh dan Asar.
Mereka yang menjaga solat Subuh dan Asar dijanjikan kelak di syurga akan melihat Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Kami sedang duduk bersama Rasulullah SAW, ketika melihat bulan purnama. Baginda berkata, “Sungguh kamu akan melihat Rabb (Allah), sebagaimana kamu melihat bulan yang tidak terhalang dalam memandangnya. Apabila kamu mampu, janganlah kamu menyerah dalam melakukan solat sebelum terbit matahari dan solat sebelum terbenam matahari. Maka lakukanlah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Rasulullah SAW memberi janji, apabila solat Subuh dikerjakan, maka Allah akan melindungi siapa saja yang mengerjakannya seharian penuh. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Barang siapa yang menunaikan solat Subuh, maka ia berada dalam jaminan Allah. Maka janganlah cuba-cuba membuat Allah membuktikan janji-Nya. Barang siapa yang membunuh orang yang menunaikan solat Subuh, Allah SWT akan menuntutnya, sehingga Allah SWT akan membenamkan mukanya ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Muslim, at-Termizi dan Ibn Majah)
Semoga kita tetap menjaga dan memelihara solat Subuh seperti dijanjikan Allah. Bergegas bangun tidur apabila terdengar laungan azan berkumandang untuk segera mengerjakan solat Subuh.

SUMBER : RAKAN MASJID